Vuosikertomus

Vuosikertomus v. 2017

Yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut Tapio Ketola, varapuheenjohtajana Hille Räsänen, Rahastonhoitajana Aino Tynilä, Arto Syrjälä on toiminut sihteerinä ja matkavastaavana, sekä ylläpitänyt yhdistyksen kotisivuja, jäsenrekisteriä on hoitanut Mikko Rajaniemi.

Muut hallituksen jäsenet: Anneli Lahti, Taimi Karjanlahti, Matti Lammi, Esko Linjamäki ja Kalevi Yli-Pelkonen, varajäsenet Mikko Rajaniemi ja Raimo Rintala.

Hallituksen ulkopuolelta liikuntavastaava Tarja Fagerholm.

Sääntömääräiset kokoukset
Kevätkokoukseen 16.3. Kauhavalla Helmirannassa osallistujia oli 32.
Syyskokouksessa Helmirannassa to 2.11.2017. osanottajia oli 23.

Hallitus on kokoontunut yhteensä 5 kertaa.

Jäsenmäärä  31.12. 2017. aktiivisia jäseniä 359, uusia jäseniä vuoden aikana liittynyt 9 ja eronneita 31, pois nukkuneita 8, yhteensä 39 jäsentä.

Virkistystoiminta. Teatteria ja Liikuntaa
Mäenpään kyläseuran teatteriesitykseen ”Ei meidän äiti” 17.3. oli yhdistykselle varattu 30 paikkaa, yhdistys ei osallistunut kustannuksiin

Jäsenilta 6.4. Härmän Kylpylässä osallistujia nimilistan mukaan oli 47.

Virkistysilta Ojutjärven leirikeskuksessa 26.5. ohjelmassa hartaushetki, veteraanikuoro ym. ohjelmaa, lopuksi arpajaiset ja makkaratarjoilu. Osallistujia nimiluettelon mukaan 86.

Kesäkuussa Liikuntavastaavan Tarja Fagerholmin ohjaama puistojumppa yht. 4 kertaa. Alahärmän Onnelassa, osallistujia keskimäärin 10.

Päiväretki 27.6. Sokkomatkana Ilmajoelle, kulj. Kauhavan Liikenne, osallistujia 43.

Kesäteatteri 8.7. Jalasjärvellä, osallistujia oli 19 kuljetus Mantelan Liikenteen autolla, yhdistys osallistui kyydin kustannuksiin.

Kesäretki Suomussalmelle Raatteentielle peruuntui, ilmoittautuneita oli vain 22.

Liikuntapäivä Ylihärmässä Kiistolan urheilukentällä 9.9. klo 11:00. Tarja ohjasi jumppatuokion ja oli laatinut luontopolun, muuta kisailua oli tikanheitto, kulmapallo ja saappaanheitto, osanottajia oli 28 mehu- ja makkaratarjoilut.

Kirkkopyhä oli Kauhavalla 8.10. kahvitus seurakuntatalolla, pj. ja siht. lukivat päivän tekstit ja osallistuivat kolehdin keräämiseen.

Syyslomalla 23 – 27.10. Kylpylähotelli Kuntorannassa oli mukana 34

Kansalaisopiston järjestämään allasjumppaan osallistuminen on ollut mahdollista Ylihärmässä ja Kauhavalla opiston lukukaudella kevään ja syksyn aikana.

Pikkujoulua vietettiin Mäenpään kylätalolla la 2.12. Laulettiin tuttuja joululauluja Asko Aution säestyksellä. Mervi Mäki tarinoi, arpajaiset ja muutakin ohjelmaa.

Talous.
Yhdistyksen toimintakalenteriin kerätty ja myyty mainoksia yhteensä 58 kpl, niistä saadut tulot ylittivät reilusti kulut. Arpajaistuloja on saatu jäsenilloissa ja pikkujoulussa.

Edustukset.
Reumaliiton Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan aluetoimikunnan jäsenenä on toiminut Tapio Ketola tämän vuoden alusta ja Jorma Risikko on valittu Reumaliiton valtuustonjäseneksi ajalle 2015 – 2017.

Syyskokous 2.11. 2017
Vuoden 2018 jäsenmaksun suuruudeksi päätettiin 15 €/hlö.

Hallitukseen uusina jäseninä valittiin Heikki salonperä ja Erkki Mantere, eroavien Aino Tynilän ja Esko linjamäen tilalle. Muut erovuorossa olevat jatkavat seuraavat kaksi vuotta.

Arto Syrjälä
Sihteeri

Toimintaa 2016

Yhdistyksen vastuuhenkilöt: puheenjohtaja Tapio Ketola, varapuheenjohtaja Hille Räsänen, Rahastonhoitaja Aino Tynilä, sihteeri Arto Syrjälä ja jäsenrekisterin hoitaja Mikko Rajaniemi.

Jäsenmäärä 31.12. 2016. aktiivisia jäseniä 390, uusia jäseniä liittynyt 9 ja eronneeksi on kirjattu 41 jäsentä.

Virkistystoiminta. Teatteria ja Liikuntaa
Vaasan kaupunginteatterissa musiikkinäytelmä ”Espanjankärpänen” 12.3. osallistujia 40.

Jäsenilta Voltissa Lakeuden Sammutinpalvelu Oy:n tiloissa 14.4. ohjelmateemana oli kodin paloturvallisuus ja turvallinen asuminen, osallistujia nimilistan mukaan oli 33 hlö.

Viikonloppumatka Ahvenanmaalle yhdessä Eläkeliiton Ylihärmän yhdistyksen kanssa 20.5.

Virkistysilta Palojärven leirikeskuksessa 26.5. ohjelmassa hartaushetki, pelimannimusiikkia, lopuksi arpajaiset ja makkaratarjoilu. Osallistujia yli 70 hlö.

Kesäkuussa Liikuntavastaavan Tarja Fagerholmin ohjaama puistojumppa yht. 10 kertaa. Maanantaisin Kauhavalla Helmirannassa ja keskiviikkoisin Alahärmän Onnelassa.  Helmirannassa osallistujia keskimäärin 10 ja Onnelassa 14, eri henkilöitä 35.

Päiväretki Alajärvelle 30.6. Kauhavan Liikenteen autolla osallistujia oli 44.

Kesäteatteri 17.7. Kyyjärvellä, osallistujia oli 45, kuljetus Kauhavan Liikenteen autolla, yhdistys maksoi kyydin.

Kesäretki Härmän Liikenteen matka, kohteena Heinäveden luostarit Valamo ja Lintula, kaksi yötä Varkaudessa, kotiin Jyväskylän Aaltomuseon ja Tikkakosken ilmailumuseon kautta.

Liikuntapäivä Yliviitalan liikuntakeskuksessa Alahärmässä  17.9. Balanssin Helena Mantere ohjasi jumppatuokion, osanottajia oli 18. Kahvi- ja makkaratarjoilut.

Pikkujoulua vietettiin Helmirannassa to 17.11. Laulettiin tuttuja joululauluja Asko Aution  säestyksellä. Pukki, arpajaiset ja muutakin ohjelmaa.

Arto Syrjälä

Vuosikertomus v. 2015

Yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut Tapio Ketola, varapuheenjohtajana Hille Räsänen, Rahastonhoitajana Aino Tynilä, sihteerinä ja matkavastaavana on toiminut Arto Syrjälä ja vastannut myös yhdistyksen kotisivuista, jäsenrekisteriä on hoitanut Mikko Rajaniemi.

Muut hallituksen jäsenet: Anneli Lahti, Taimi Karjanlahti, Matti Lammi, Esko Linjamäki ja Kalevi Yli-Pelkonen, varajäsenet Mikko Rajaniemi ja Pentti Autio.

Hallituksen ulkopuolelta valittu liikuntavastaava Tarja Fagerholm.

Sääntömääräiset kokoukset
Kevätkokoukseen 19.3. POP:n Kerhotiloissa Kauhavalla osallistujia 23. Anu Nieminen luennoi näkövammaisuudesta ja yhdistyksensä toiminnasta.

Syyskokouksessa POP-Pankin Alahärmän konttorin kerhotilassa to 12.11. osanottajia oli 28.

Hallitus on kokoontunut yhteensä 5 kertaa.

Jäsenmäärä 31.12. 2015. aktiivisia jäseniä 422, uusia jäseniä vuoden aikana liittynyt 9 ja eronneeksi on kirjattu yhteensä 29 jäsentä.

Virkistystoiminta. Teatteria ja Liikuntaa
Kurikassa harrastajateatteri Synkyn näytelmää ”Onnenloukku” oli 8.3. katsomassa 30.

Jäsenilta Helmirannassa 23.4. ohjelmateemana murre, pakinoita ja arvoituksia, osallistujia nimilistan mukaan oli 32 hlö.

Virkistysilta Ojutjärven leirikeskuksessa, ohjelmana hartaushetki, musiikkia ja murrepakinoita, lopuksi arpajaiset ja makkaratarjoilu. Osallistujia yli 90 hlö.

Kesäkuussa Liikuntavastaavan Tarja Fagerholmin ohjaama puistojumppa yht. 10 kertaa. Maanantaisin Kauhavalla Helmirannassa ja keskiviikkoisin Alahärmän Onnelassa. Helmirannassa osallistujia keskimäärin 9 ja Onnelassa 20, eri henkilöitä 38. Myös Kortesjärvellä on järjestetty puistojumppaa 10 kertaa, vetäjänä oli Tyyne Sinivuori.

Päiväretki Maaseutuhotelli Hirvikoskelle Toholammille 2.7. Kauhavan Liikenteen kahdella autolla.
Tähän ”Lystipäivään” osallistujia oli 60.

Kesäteatteri 12.7. Teatteri KAJO:n musikaali ”soidessa tangon ja loisteessa kuun” osallistujia oli 45, kuljetus Mantelan liikenteen autolla, yhdistyksen laskuun.

Liikuntapäivä Kitkan liikuntakeskuksessa Kortesjärvellä la 12.9. klo 12:00. Tarja Fagerholm ohjasi jumppatuokion, osanottajia oli 31. Kahvi- ja makkaratarjoilut.

Reumaliiton aluetoimikunnan järjestämä liikuntapäivä Härmän Kuntokeskuksessa 17.10.

Kansalaisopiston kautta allasjumppaan osallistuminen on ollut mahdollista Ylihärmässä ja Kauhavalla vuoden alusta huhtikuun puoliväliin ja syyskuusta jouluun.

Pikkujoulua vietettiin Mäenpään kylätalolla 28.11. Laulettiin tuttuja joululauluja Asko Aution säestyksellä, Eila Hautamäki pakinoi, pukkikin kävi muorinsa kanssa ja osallistui arvontaan.

Tuetut ym. lomat.
Tuettua ryhmälomaa ei saatu. Omatoimisella Syyslomalla Kuopion Rauhalahdessa 27.9. – 2.10. oli täysi linja-auto 50 henkilöä, sieltä tehtiin myös päiväretki Kuopion Korttelimuseoon ja poikettiin torilla.

Syyskokous 12.11. 2015
Vuoden 2016 jäsenmaksun suuruudeksi päätettiin 15 €/hlö.

Hallituksessa jatkavat erovuorossa olleet Aino Tynilä, Anneli Lahti, Hille Räsänen ja Esko Linjamäki. Erovuorossa olleen varajäsen Pentti Aution tilalle valittiin Raimo Rintala.

Arto Syrjälä, Sihteeri

Vuosikertomus v. 2014

Yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut Tapio Ketola, varapuheenjohtajana Hille Räsänen, Rahastonhoitajana Aino Tynilä, Arto Syrjälä on toiminut sihteerinä, vastannut matka-asioista ja yhdistyksen kotisivujen ylläpidosta.

Muut hallituksen jäsenet: Anneli Lahti, Taimi Karjanlahti, Matti Lammi, Esko Linjamäki ja Kalevi Yli-Pelkonen, varajäsenet Maila Vesimäki ja Pentti Autio.

Hallituksen ulkopuolelta valitut toimijat: jäsenrekisterin hoitaja Mikko Rajaniemi ja liikuntavastaava Tarja Fagerholm.

Hallituksen jäsenistä arvonnan perusteella erovuorossa olivat Hille Räsänen, Raija Rämäkkö, Aino Tynilä ja Heikki Salonperä, sekä varajäsen Pentti Autio. Uudelleen valittuina jatkoivat Hille Räsänen, Aino Tynilä ja Pentti Autio (puolet hallituksen jäsenistä on vuosittain erovuorossa).

Sääntömääräiset kokoukset
Kevätkokoukseen 14.3. Ylihärmän palvelukeskuksessa osallistujia 35. Neurologian erikois-lääkäri Keijo Koivisto luennoi kivusta.

Syyskokouksessa POP:n Kerhotiloissa Kauhavalla 6.11. osanottajia oli 33. Aluksi kuultiin Minna Huhtamäki-Kuoppalan luento muistista ja muistisairauksista.

Hallitus on kokoontunut yhteensä 7 kertaa.

Jäsenmäärä 31.12. -14. aktiivisia jäseniä 439,uusia jäseniä vuoden aikana liittynyt 18 ja eronneeksi on kirjattu yhteensä 33 jäsentä.

Virkistystoiminta. Teatteria ja Liikuntaa
Mäenpään Kylätalolla helmikuussa näytelmä ”Tankki täyteen” johon osallistui 67.

Jäsenilta Ravintola Pitopannussa Alahärmässä 1.4. 2014 osallistujia oli 58.
Pankinjohtaja Pekka Niemelä luennoi edunvalvontavaltuutuksesta.

Virkistysilta Palojärven leirikeskuksessa 15.5. klo 18. ohjelmaa hartaushetki, Seniorit-kuoro esiintyi, ”kihlapari ” Impi ja Auvo vierailivat, lopuksi arpajaiset ja makkaratarjoilu.

Liikuntavastaavan Tarja Fagerholmin ohjaamaan puistojumppaan yht. 10 kertaa, osallistui 25 eri henkilöä 9-18 h kerrallaan vuoroin Yliviitalan liikuntakeskuksessa Alahärmässä ja Mäenpään hiihtomajalla Kauhavalla. Myös Kortesjärvellä on järjestetty puistojumppaa 10 kertaa, vetäjänä oli Tyyne Sinivuori.

Perinteinen 3 pv kesäretki 4 – 6.7. Koli –Lieksa Härmän Liikenteen bussilla, käyntikohteina Paateri ja Rukajärvikeskus, laivalla Lieksasta Kolille, kotimatkalla Kuopion tori ja Puijon torni.

Heinäkuussa kesäteatteri 20.7. Teatteri KAJO:n esitys ”Lakeuksien Lukko” osallistui 52 hlö.

Helteinen päiväretki elokuussa 6.8. Vaasa – Raippaluoto kahdella autolla mukana yht. 80 hlö.

Liikuntapäivä Mäenpään hiihtomaja Kauhavalla la 30.8. klo 12:00. Tarja Fagerholm ohjasi jumppatuokion, osanottajia oli 25.

Kansalaisopiston kautta allasjumppaan osallistuminen on ollut keskikesää lukuun ottamatta mahdollista Ylihärmässä ja Kauhavalla

Pikkujoulua vietettiin Mäenpään kylätalolla 29.11. Laulettiin tuttuja joululauluja Pentti Rantalan, Kalevi Huhtalan ja Veli Latomäen säestyksellä. Kauhavan keskustan koulun 6. luokan tanssiryhmä esiintyi, pukkikin kävi ja osallistui arvontaan, osallistujia oli 68.

Kortesjärven Ylikylän Ns:n näytelmää ”Pesärikko” oli 7.12. katsomassa 30 henkilöä.

Tuetut ym. lomat.
Kaustisella oli varattu yhdistykselle 30 paikkaa, mutta osanottajapulan vuoksi se peruuntui, hakemuksen jättäneille järjestyi korvaava loma Härmän Kuntokeskuksesta.

Tuetun ryhmäloman osalta oli välivuosi, korvaamaan valittu oma syys-/ruskaloma Rokuan kylpylään ajalla 29.9. – 3.10. 4vrk, sinne osallistujia oli 30. Kotimatkalla tutustuttiin Pyhäkosken voimalaitokseen ja Muhoksen kirkkoon.

Talous.
Yhdistyksen toimintakalenteriin kerätty ja myyty mainoksia yhteensä 60 kpl, niistä saadut nettotulot riittivät kattamaan jäsenlaskujen ja mainoslaskujen postikulut. Arpajaistuloja on saatu jäsenilloissa ja pikkujoulussa.

Osasyy alijäämäiseen tilinpäätökseen on edell. vuodelta siirtynyt Mantelan liikenteen lasku.

Edustukset.
Reumaviikon avajaistilaisuuteen ja aluepäivään 11.10. osallistui pj. Ketola ja siht. Syrjälä.

Syyskokous 6.11. 2014
Vuoden 2015 jäsenmaksun suuruudeksi päätettiin 15 €/hlö.

Tapio Ketola valittiin uudelleen puheenjohtajaksi seuraavaksi kahdeksi vuodeksi.

Hallituksessa jatkavat erovuorossa olleet Taimi Karjanlahti, Matti Lammi, Kalevi Yli-Pelkonen ja Arto Syrjälä. Erovuorossa olleen varajäsen Maila Vesimäen tilalle valittiin Mikko Rajaniemi.

Arto Syrjälä, sihteeri

Vuosikertomus v. 2013

Yhdistyksen ja hallituksen puheenjohtajana on toiminut Tapio Ketola, varapuheenjohtajana Hille Räsänen, sihteerinä on toiminut Arto Syrjälä ja vastannut myös jäsenrekisteristä ja yhdistyksen kotisivujen ylläpidosta.

Muut hallituksen jäsenet: Raija Rämäkkö, Aino Tynilä, Taimi Karjanlahti, Matti Lammi, Heikki Salonperä ja Kalevi Yli-Pelkonen, varajäsenet Maila Vesimäki ja Pentti Autio.

Hallituksen ulkopuolelta valitut toimijat: rahastonhoitaja Maija Karjanlahti, matkavastaava Raija Pölkky ja liikuntavastaava Tarja Fagerholm.

RL:n uudet mallisäännöt otettu vuoden alusta käyttöön, oleellisin muutos on puheenjohtajan valinta kahdeksi vuodeksi ja enintään kolme kautta peräkkäin. Samoin hallituksen jäsenten valinta aina kahdeksi vuodeksi kerrallaan, hallituksesta puolet on vuosittain erovuorossa.

Sääntömääräiset kokoukset
Kevätkokoukseen 14.3. Yrittäjäopistolla osallistui 31 jäsentä. Balanssi Oy:n edustaja Minna Paalanen kertoi yrityksen palvelutarjonnasta.
Syyskokouksessa Helmirannassa 14.11. osanottajia oli 26. Tarja Kivelä luennoi ravinnosta.

Hallitus on kokoontunut yhteensä 7 kertaa.
Jäsenmäärä oli vuoden lopussa 455, uusia jäseniä on liittynyt 42 ja eronneeksi on kirjattu yhteensä 20 jäsentä.

Koulutus: Hallituksen kesken on käyty läpi RL:n syksyllä 2012 Seinäjoella järjestetyn
yhdistys-toiminnan peruskurssin kalvosarja, josta myös kopiot hallituksen jäsenille.
Pj. Ketola ja siht. Syrjälä osallistuivat RL:n koulutustilaisuuteen Tampereella 19 – 20.10. -13.

Seinäjoen Kaupunginteatteri ”Hiljaiset sillat” tammikuussa, osallistujia 48
Mäenpään Kylätalolla helmikuussa ”Maalaishäät” johon osallistui 75.
Heinäkuussa kesäteatteri Jalasjärvellä ”Mummukuumetta” katsomassa täysi linja-auto 52
Lokakuussa Seinäjoella ”Mannerheim ja Kettujen sota” ja Sorsanpesässä ruokailu 40 h.

Jäsenilta Kortesjärven liikuntatalolla 18.4. -13. Kauno Luoma ”tarinoi” nuoruudestaan
ja Etelä-Pohjanmaan Kuulo ry:n pj. Terttu Salo luennoi kuulosta.

Virkistysilta Ojutjärven leirikeskuksessa 16.5. Seurakuntapastori Petra Pikkarainen piti
hartaushetken, veteraanikuoro esiintyi ja Liisa Rintala lausui runon, osallistujia n. 90.

Kesäkuussa päiväretki Ähtäriin kahdella Mantelan Liikenteen autolla yhteensä 82 henkeä.
Liikuntavastaavan ohjaamaan puistojumppaan osallistui 30 eri henkilöä 6 – 14 h. kerrallaan
5 viikon aikana maanantaisin Yliviitalan liikuntakeskuksessa Alahärmässä ja keskiviikkoisin Mäenpään hiihtomajalla Kauhavalla.

Liikuntapäivä Ylihärmässä 7.9. Anssin Jussin Areenalla, oli lämmin ja aurinkoinen syyspäivä ja osallistujia 32. Härmän Kuntokeskuksen lahjoittamat 2 Kylpyläpäivä-lahjakorttia arvottiin osallistujien kesken.

Allasjumppaan osallistuminen on ollut keskikesää lukuun ottamatta mahdollista Ylihärmässä ja Kauhavalla.

Perinteinen 3 päivän kesäretki peruuntui osanottajapulan vuoksi. Korvaavaksi järjestetty päiväristeily Vaasa – Uumaja ei sekään toteutunut kun halukkaita lähtijöitä ei ollut tarpeeksi.

Pikkujoulua vietettiin Helmirannassa, Asko Autio lauloi ja laulatti tuttuja joululauluja.

Tuetut lomat.
Kaustisen Kansanlääkintäkeskuksessa 15 – 20. 4. oli 35 h. vetäjänä Antti Saari.
Summassaaressa 18 – 23. 11. oli 51 yhdistyksen jäsentä.

Talous.
Yhdistyksen talous on kunnossa, jäsenmaksujen lisäksi tuloja on saatu toimintakalenterin mainosmyynnistä (mainoksia yht. 56 kpl), sekä arpajaistuloja on saatu jäsenillassa ja pikkujoulussa.

Alijäämäinen tilinpäätös johtuu yleisestä kustannusten noususta ja osittain myös RL:n jäsenyhdistyksiltään perimän jäsenmaksun korotuksesta.

Edustukset.
Puheenjohtaja ja sihteeri yhdistyksen edustajina osallistuivat Kurikan Reumayhdistyksen 30 v. juhlaan.

Arto Syrjälä, sihteeri